روش جدید برای علاج سرطان‌های غیرقابل درمان


۱۴۰۱/۰۸/۲۱ - ۱۳:۱۵ | کد خبر: ۲۷۷۷۱ چاپ

مبتلایان به سرطان‌های غیرقابل درمان، می‌توانند با استفاده از یک روش درمانی، سیستم ایمنی خود را برای حمله به تومورها از نو طراحی کنند. به گزارش بی‌بی‌سی، مطالعه تجربی این روش درمانی شامل 16بیمار بود، اما محققان آن را یک جهش به جلو و یک نمایش قدرتمند از ظرفیت این فناوری می‌دانند. برای هر یک از این 16بیمار یک روش درمانی منحصربه فرد توسعه یافته بود که نقاط ضعف خاصی را در تومور آنها هدف قرار می‌داد.

روش جدید برای علاج سرطان‌های غیرقابل درمان
کلانشهر:مطالعه محققان روی بخشی از سیستم ایمنی به نام سلول‌های T متمرکز است که در بدن می‌چرخد و سلول‌‌های دیگر را از نظر سلامت یا مشکلات بهداشتی بررسی می‌کند. این سلول‌های محافظت‌کننده از پروتئین‌هایی به نام گیرنده استفاده می‌کنند تا به‌طور مؤثر علائم عفونت یا سلول‌های انحرافی که سرطانی شده‌اند را تشخیص بدهند. تشخیص سرطان برای سلول‌های T دشوار است. یک ویروس به‌طور مشخص با بدن انسان متفاوت است، اما سلول‌های سرطانی شده ظریف‌تر هستند چراکه نسخه‌ای از سلول‌های خود بدن انسان هستند اما با جهش‌های ویژه که آن را تبدیل به یک توده می‌کند. ایده درمانی جدید، افزایش سطح سلول‌‌های T است که به‌طور ویژه سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهند. البته این روش باید برای هر بیمار به‌طور انحصاری طراحی شود؛ چراکه هر تومور منحصربه‌فرد است.

نحوه عملکرد مدل درمانی جدید
محققان خون بیمار را برای یافتن سلول‌های T نادری که قبلا گیرنده‌هایی داشتند که می‌توانست سلول‌های سرطانی را بو بکشد و پیدا کند، بررسی کردند. سپس سلول‌‌های T دیگری را که قادر نبودند سلول‌های سرطانی را پیدا کنند، جمع‌آوری و آنها را دوباره طراحی کردند. گیرنده‌های اصلی آنها که ممکن است مشکلات یا عفونت‌های دیگری را پیدا کنند، با گیرنده‌های سلول‌های T در جست‌وجوی سرطان، جایگزین شدند. در نهایت، این سلول‌های T اصلاح‌ شده دوباره به بدن بیمار تزریق شدند تا ‌دنبال تومورها بگردند. تبدیل سلول‌‌های T به شکلی که بتواند سرطان را شکار کند، نیازمند دستکاری ژنتیک قابل ‌توجهی است تا هم دستورالعمل‌‌های ژنتیک ساخت گیرنده‌های قدیمی خود را حذف کند و هم دستورالعمل‌هایی را برای گیرنده‌های جدید به آنها ارائه دهد.
این کار با پیشرفت‌‌های فوق‌العاده در زمینه فناوری ویرایش ژن با عنوانCrispr ممکن شد، که مانند یک جفت قیچی مولکولی عمل می‌کند و به دانشمندان اجازه می‌‌دهد به راحتی DNA را دستکاری کنند. پیش از این، محققانی که فناوری پرقدرت کریسپر را توسعه دادند موفق شدند در سال2020 جایزه نوبل شیمی را از آن خود کنند.

سرطان‌های آزمایش شده
این کارآزمایی شامل افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ، سینه یا ریه بود که به درمان‌‌های دیگر پاسخ نداده بودند. این مطالعه برای آزمایش ایمنی و امکان ‌سنجی این فناوری طراحی شد و نشان داد سلول‌های اصلاح ‌شده راه خود را برای نفوذ به داخل تومور پیدا می‌کنند. پس از انجام آزمایش این روش درمانی روی 16بیمار، سرطان در 11بیمار بدتر شد، اما در 5بیمار دیگر روند رشد تومور ثابت ماند. این آمار نشان می‌دهد برای تعیین دوز صحیح سلول‌ها و اینکه واقعا چقدر مؤثر است، به مطالعات بزرگ‌تری نیاز است. دکتر آنتونی ریباس، یکی از محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، که رویکرد توسعه یافته توسط شرکت Pact Pharma را آزمایش کرد، گفت: این یک جهش به جلو در توسعه روش‌های درمانی سرطان و یک درمان شخصی برای مبتلایان به این بیماری مرموز است. نتایج این مطالعه در جلسه‌ای از انجمن ایمونوتراپی سرطان ارائه شد و به‌طور همزمان در مجله علمی معتبر نیچر منتشر شد.
دکتر مانل خوان، رئیس خدمات ایمونولوژی بیمارستانی در بارسلون اسپانیا، معتقد است که این مطالعه فوق العاده است و بی‌شک یکی از پیشرفته‌ترین تحقیقات در این زمینه است. او گفت: این مطالعه راه را برای استفاده از این رویکرد شخصی در بسیاری از انواع سرطان و به‌طور بالقوه در بسیاری از بیماری‌های دیگر باز می‌کند.
پروفسور وسیم قاسم، که سیستم ایمنی طراح نجات‌دهنده را در بیمارستان گریت اورموند استریت ارائه کرده است، گفت: مطالعه اخیر یک نمایش اولیه قدرتمند از آنچه ممکن است با تکنیک‌های جدیدتر امکان پذیر باشد، بود. دکتر آسترو کلامپاتسا، از مؤسسه تحقیقات سرطان لندن، گفت که این مطالعه بسیار بااهمیت است اما هشدار داد که زمان بر بودن و هزینه‌های سرسام آور ممکن است در روند ادامه آن مشکل‌ساز شود. همه محققان به‌طور هماهنگ می‌گویند این مطالعه بسیار گران و زمان‌بر است و برای ارزیابی کامل اثربخشی آن هنوز خیلی زود است.